Plask och lek i simhallen
 
Jag och sonen går på plask och lek på lördagarna som är på 30 minuter.Genom lek och roliga övningar tränar vi upp vattenvanan så att sonen känner sig trygg och bekvämt i vattnet, för att därefter lära sig simma.För oss är det oerhört viktigt att sonen får lära sig att simma i sin egen takt och plask och lek är en utmärkt början för våran del.Har ni någon aktivitet med era barn som ni kan rekommendera oss?
#1 - Becka Lindhe

Det verkligen super bra att gå på en aktivitet för att barnen ska känna att det ska göra nytta, min lillebror gick också på det när han var liten.. :)

Tyvärr kan jag inte komma på något aktivitet just nu (A)

Svar: Det är precis så vi också tänker :)
Carolina cuevas

#2 - Amanda

Så kul med lite plask så att han är avslappnad i vattnet 🙂 ha en fin lördag

Svar: Det går bättre för varje gång och han älskar att vara där)
Carolina cuevas

#3 - Jennysvardag

Vad roligt med plask och lek. Simmar är väldigt viktigt att kunna. Det finns ju fotbollsskola, någon barngympa finns säkert mycket mer som scouterna :) hoppas att nu hittar något som passar er son 😊

Svar: Det är jätte roligt det tror jag att louie skulle gilla sen när han har åldern inne 🤗Jag har kollat runt efter fotboll skola men hittar ingen från hans ålder 🤔 Knatteskutt har så tråkiga tider annars hade vi textat på det
Carolina cuevas

#4 - Fnulan

Vad härligt med simskola! Så viktigt att barnen får lära sig att respektera vattnet. Men du, vad lik han är dig!! Så fin.

Svar: va tycker du? Du är den första som säger att han är lik mig :)
Carolina cuevas

#5 - Lillan Kind

Jag minns att jag själv lärde mig simma genom plask och lek när jag var liten, och det gick jättebra!😊

Svar: vad roligt att höra :)
Carolina cuevas

#6 - Melissaskywalkz

Vad bra att han får ta det i sin egen takt, det är sååp viktigt!

Svar: Det är verkligen super viktigt skulle aldrig få för mig att pressa honom
Carolina cuevas

#7 - charlottelinden.se

Tycker att det låter jättebra! Jag växte upp med att spendera somrarna i vårt sommarhus som ligger på en egen ö vid vattnet. Där föll det sig naturligt med vattenlek redan innan man lärde sig simma vilket hjälpte mig otroligt mycket :)

Svar: Vi bor ju som sagt i närheten av en sjö men det är för kallt att simma utomhus nu .
Carolina cuevas

#8 - Fröken Rödlök

Det där låter så bra, tror det underlättar för barnen när de väl ska lära sig simma när de tränar på att inte känna rädsla för vattnet.

Svar: Det tror jag med och man ska inte tvinga på dom till något heller.Min son är tex rädd för att dyka och då behöver han inte göra det
Carolina cuevas

#9 - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★

Låter jättebra :D. Jag blir väldigt glad som lärare när jag läser att föräldrar tar med sina barn till simhallen och gör dem vattenvana. Det är faktiskt inte så vanligt att barn har vattenvana idag och det blir jättetufft för många sen i årskurs 6 när de inte lärt sig simma och därför inte får betyg i idrott och hälsa :(

Svar: Att lära sig simma tycker vi i föräldrar är superviktigt och har därför som mål att sonen ska få möjligt och chansen
att lära sig.Det spelar absolut ingen roll hur många terminer det tar och vi har ingen brådska.Det är viktigt att barn kan få med sig kunskaper som de har nytta av under resten av huvud.Tyvärr har många föräldrar inte råd helt enkelt att gå till simhallen med sina barn.
Carolina cuevas

#10 - Emma

Jag har inga barn men jobbar som danslärare. Det är en fantastisk sport och märker stor positiv utveckling på barn i både karaktär, självförtroende, fysik och kroppskontroll :)

Svar: Vi har funderat på att pröva på att gå på någon dans aktivitet med honom.Men dom har så dumma tider
Carolina cuevas

#11 - Madde

Så viktigt att barnen får vattenvana. De flesta tycker ju om att få leka i vattnet.

Svar: håller med om att det är viktigt att barnen kan få med sig kunskaper som de har nytta av under resten av livet. 
Carolina cuevas

#12 - Jennie

Va roligt med simhallen! Jag har tyvärr inte barn men hoppas ni hittar någon kul aktivitet ☺️

Svar: Ja vi har jätte roligt ihop och leker oss igenom allt 😀
Carolina cuevas

#13 - Snabela

Finns mängder av aktiviteter för barn, beror helt på vad barnet är intresserad av. Tex nån sport, instrument m.m.

Svar: Det är jag helt medveten om men tänkte om någon kunde rekommendera någon sport
Carolina cuevas

#14 - Chanelle

Tror det är en väldigt bra ide att göra så! För mig blev simning ett påtvingat och läskigt moment och där av aldrig tyckt om det eller blivit direkt bra på det! Så att han får ha kul och sakta men säkert lära sig är nog väldigt smart och skönt för han! :)

Svar: Vad tråkigt att höra att du blev påtvingad som barn. Vi skulle aldrig komma på tanken att tvinga honom till någon aktivitet. Det ska vara roligt att göra sakerna och inte känna en press. Avskyr när vissa föräldrar ska tvinga på barnen grejer och pressa dom.
Carolina cuevas

#15 - Kamilla

Något som jag gillade mkt med simskolan var att deras pass var korta men intensiva så barnen orkade hålla fokus och lära under lektionen.

Hoppas lilla sonen gillar simskolan.

Svar: Jag håller med dig fullständigt.Hade passen varit längre så hade inte sonen orkat med hela passet
Carolina cuevas

#16 - Annelie

Kul med simning vi har gått med vår son sen han var 5 mån varje söndag och gör än idag mu är han 3 😊super kul

Svar: Vad roligt att höra att ni har simmat ihop så länge :)
Carolina cuevas

#17 - Moen

Min son är för tillfället enbart tre månader och skall på börja med simningen. Men har funderat mycket på att pyssla mycket tillsammans, läsa högt och hitta på någonting tillsammans!

Svar: ska ni gå på bebis simmet vad roligt i såfall :)
Carolina cuevas

#18 - Emma

Jag har inte barn men simmade sidan om ridningen långt upp i tonåren, så låt han prova på "allt" ni bara kan hitta och bestäm efter det :)

Svar: Vi kommer garanterat att låta honom testa olika aktiviteter och se vad han själv vill hållla på med i framtiden.
Carolina cuevas

#19 - anneli

Jag har inga barn själv, dock har jag syskonbarn och jobbat med barn i många år.
Därifrån kan jag rekommendera iallafall att testa gå på olika "sport event", lära sig olika sporter ect.
Man lär sig teknik, motorik, regler, inte vara bollrädd, håller sig aktiverad och man kanske vill börja i en sport :)

Svar: Vi kommer garanterat att låta våran son att testa på alla möjliga aktiviteter för att sen se vad han själv gillar och inte gillar:)
Carolina cuevas

#20 - Nilla

Jag tycker det låter jättebra med plask och lek. Viktigt det där med vattenvanan innan barnen lär sig simma. Tycker också det är jätteviktigt att dom lär sig simma. Jag har själv vattenskräck efter händelser som hände när jag var barn och på grund av det lärde jag mig aldrig att simma ordentligt och har en enorm skräck för djupt vatten.

Svar: Nej vad tråkigt att höra att du har varit med om en otäck händelse i vattnet som barn.Förstår att du är rädd efter det och det är helt naturligt.
Carolina cuevas

#21 - Emma Engström

Nämen åh vad roligt! :D

Svar: Det är jätte roligt att kunna göra detta tillsammans
Carolina cuevas