Att vara anhörig till en person med Alzheimers
 
Jag är själv anhörig till en person med Alzheimers sjukdom och vem det gäller hör inte hitt.Som anhörig kom diagnosen som en stor chock och kännas som ett dåligt aprilskämt.Som anhörig har jag ofta  väldigt många frågor och har lite svårt att acceptera läget.Jag försöker att få mer inblick och kunskap över sjukdomen.Så här sitter jag och läser på för att få lite mer information.
#1 - Frugan E

Vad tråkigt att detta drabbat personen och er som anhöriga. Bra att du läser på och skaffar så mkt info som möjligt.♥

Svar: Det positiva i det hela är att personen ändå kan skoja om det i mellan åt.
Carolina cuevas

#2 - Michaela

Det är bra att läsa på om tillståndet, så man får information och lärdom. Skulle behöva läsa jag med då jag har en släkting som har demens.

Svar: Jag känner precis likadant här och det är bara acceptera läget
Carolina cuevas

#3 - Sara

Oj vad tufft besked att få. Set är nog bra att man pluggar på så att man förstår vad man har att göra med och kanske tips på hur man bör hantera det..

Svar: Ja det var inget roligt besked och värsta är att personen bara är 50+.Hade varit lättare om personen var äldre.Men jag försöker så gott det går att lära mig mer och få inblickar om sjukdomen
Carolina cuevas

#4 - Pärla

Min morfar som var min bästa vän fick den hemska sjukdomen och det eskalerade otroligt fort, önskar inte ens min värsta fiende detta :(

Svar: Beklagar verkligen 😂 Det är precis det som är min värsta mörddröm
Carolina cuevas

#5 - Johanna

Oavsett sjukdom så måste man nog acceptera de. Fast de är svårt ! Jag själv har svårt att acceptera saker. Men ibland måste man inse att det bara är så :)

Svar: Det är klart att jag accepterar detta och inte kan påverka situationen .Men det är jobbigt ändå
Carolina cuevas

#6 - Fröken Rödlök

Jag förstår att det kan komma som en chock och att frågorna är många, men jag tycker att du gör rätt i att läsa på om det för att lära dig mer kring sjukdomen.. =) Beklagar det som hänt. Kram

Svar: Jag känner att det bästa jag kan göra är att läsa på och få större inblick i det hela
Carolina cuevas

#7 - Chanelle

Vad tråkigt för dig och personen :( Kan inte sätta mig in i den situationen.. Men tror att det är väldigt bra att du läser på om det för att själv få en annan förståelse av sjukdomen <3

Svar: Det värsta är att man inte kan få svar på allt man undrar🤣Jag trodde aldrig att jag skulle känna som jag faktiskt gör idag
Carolina cuevas

#8 - Jennysvardag

Vad tråkigt att du har en anhörig med alzheimers. Ingen rolig sjukdom alls

Svar: Nej verkligheten inte
Carolina cuevas

#9 - Melissa Skywalkz

Demens av alla dess former är hemskt, speciellt för anhöriga. När jag var liten jobbade min mormor på ett ålderdomshem och jag följde med dit några gånger så har sett en del sånt. Hoppas du kan hitta någon info som ger dig lite lugn <3

Svar: Det värsta är att man aldrig vet hur och när sjukdomen kommer bli värre.Jag känner mig bara så hjälplöst
Carolina cuevas

#10 - Wifeey

de e jobbigt, min mormor har gått ganska långt med de så de e riktigt jobbigt. Man vet aldrig vilken hon är för var dag går, är hon den vanliga och glada mormor eller den aggressiva sjukdomen :/

Svar: Det är precis så mina tankar är just nu.
Carolina cuevas

#11 - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★

Åh fina du! Jag förstår att detta känns för djävligt, har också haft en i min närhet som hade detta och jag vet hur dennes närmaste mådde under tiden. Det är så mycket olika hemska saker man ska behöva gå igenom som människa, sjuka nära och kära den smärtan är så fruktansvärd. FInns här för dig!

Svar: Du satt verkligen in rätt ord för hur jag känner och tänker just nu ❤
Carolina cuevas

#12 - Madde

Det är aldrig lätt att vara anhörig. Min far blev dålig i demens i somras, och så mycket att ta i. Har själv jobbat på en demensavdelning, men mina syskon tog det så hårt

Svar: Jag har själv tagit det hårt med tanke på ålder på personen.Hade varit lättare om h*n hade varit äldre.Hur mår din far nu?Jag ska få gå på anhörig möte i vår och det kändes som en evighet ditt
Carolina cuevas

#13 - Lillan Kind

Jag kan bara föreställa mig hur hemskt det måste vara att få veta att en anhörig har drabbats av den sjukdomen. Det måste vara väldigt svårsmält att förhålla sig till. Jag beklagar beskedet vem personen än är!❤

Svar: Det har verkligen varit svårt att acceptera med tanken på att h*n inte är så gammal.Det hade varit lättare om personen var äldre.
Carolina cuevas

#14 - Yela

Åh fina du! Min mormor led av alzheimers, verkligen en så jobbig sjukdom! En tröst jag fann var iallafall att de inte direkt lider när de är i de. Massa Styrkekramar till dig❤️

Svar: Får försöka tänka på att h*n inte lider av det och ta en dag i taget
Carolina cuevas

#15 - Johanna

Förstår att det är svårt att acceptera och ta in, men tänk ändå att hellre att ens anhörig blir dement och inte riktigt förstår, än att ens anhörig är helt klar i huvudet men behöver all vård den kan få och endast är sängliggande. Massa kramar <33 Du är stark!

Svar: Jag försöker att tänka positivt och får vara tacksam över våra stunder ihop
Carolina cuevas

#16 - Amanda

Beklagar verkligen! Måste ändå kännas skönt att kunna läsa mer om det och lära sig mer och få svar på sina frågor. Det är bra att det finns information att få. kram

Svar: Det värsta är att alla är olika individer och man vet aldrig hur fort livet kan ändras.Jag försöker verkligen att se positivt på vissa saker men vissa frågor har jag inte fått koreta svar på
Carolina cuevas

#17 - Mirre

En hemsk sjukdom, ser ju många patienter som har det och man blir påverkad då man ser det. Jättejobbigt för anhöriga att se när personen ändrar sin personlighet och beteende som de gör

Svar: Ja och det är lika jobbigt att inte veta hur fort och när personen kommer glömma bort vem man är.
Carolina cuevas