Lucia i all ära men om barnen inte vill..
Många föräldrar verkar  glömma bort att lucialussandet ska bestå av glädje och vara en rolig sak för barnen..Som förälder verkar det lätt att man glömmer barnet egen vilja. Om barnet gråter hysteriskt är glädjen fortfarande där? Dessa föräldrar ser sig inte ur barnets perspektiv,att bli nertryckt i konstiga kläder som barnet inte alls vill ha på sig.
 
Vi föräldrar har ingen rätt till att tvinga på barnen kläderna och hysteriskt gråtande barnet in i ledet.Det är absolut helt okej som förälder att låta  barnet sitta i den trygga famnen och tittar på dom barnen som vill stå där framme och sjunga för de finns även de barnen!kanske ditt barn en dag också känner att de vill vara med, då utan tvång..
 
Lustfyllda aktiviteter är de som utvecklar barnen till en egen individ.Tänk dig själv skulle du själv vilja stå bland massa främmande människor och sjunga?Om ditt svar är nej så varför ska du då tvinga ditt barn till det?Vad många vuxna inte verkar fatta är att empati och hänsyn är tusen gånger viktigare än att tvinga barnen vara med i ledet som barnen varken förstår innebörden av eller bryr sig om.
 
Igår kväll hade min son Luciafirande på förskolan och vi föräldrar fick vara med och titta på våra barn. Min son är en blyg pojke och när dom hade 2 låtar kvar kom han springades till mig och ville sitta i mitt knä,där fick han mer än gärna sitta.Han fick välja själv om han ville klä ut sig eller inte.Förra året var han utklädd till tomtenisse och i går var han en stolt stjängosse.Jag skrev något liknande förra året och ni hittar inlägget här
 
Detta är mitt bidrag till Veckans fotoutmaning hos Länka med kärlek.
Det är Kamilla och Mirre som ansvarar för självaste gruppen och tävlingarna.

 
 
 
 
#1 - Lillan Kind

Jag håller med dig! Jag tycker att det verkar vara mycket som barn tvingas vara med på och delta i bara för att deras föräldrar tycker att det är roligt. Själv hatade jag att dansa runt midsommarstången, men det skulle man bara göra för det var midsommar och det hörde till. En del spelar fotboll utan både lust och talang för pappa tycker det är kul osv osv. Jag håller med dig om att det är vad barnet tycker är roligt som det ska ägna sig åt. Vissa gillar att stå framför folk och sjunga, och då ska dom få göra det. Men dom som inte vill ska inte tvingas och må dåligt.

Svar: Det skulle aldrig falla mig in att tvinga sonen att ha något på sig eller göra något för att det är tradition.Sen är det självklart ett undantag med overallen nu till vintern men den har han satt på sig självmant.
Carolina cuevas