när tycker du att ditt barn ska pottränas?

 

Sallymy och @jennysvardag startatde en utmaning för alla bloggande mammor. Under mars månad skrev vi om ett ämne varje dag.Jag missade några ämnen & av den anledningen har  jag bestämt mig för att fortsätta. Dagens ämne är: När tycker du att ditt barn ska pottränas?

 Endel menar på att barn kan bli blöjfria redan vid några få månader eller direkt när man kommer hem från bb.Jag tror själv inte på den metoden och jag har ingen förståelse varför man ska börja så tidigt.Men jag respekterar att vi alla har olika åsikter och tankar.När Wille var 18 månader gammal ställde vi fram en potta i badrummet.Så småningom blev han lite nyfiken på pottan & ville pröva att sitta själv där lite då o då.För oss var det helt normalt att låta honom gå utan blöja hela förra sommaren & på det sättet började han själv att härma sin pappa med att kissa vid ett träd 🙈 Wille har fortfarande blöja när han ska bajsa & det får han ha tills han själv känner sig mogen för att bajsa på toaletten/pottan.
 
Man kommer absolut inte någon stans med någon som helst vart med ovett & hot.Det skiljer  mycket på när barn blir torrt om natten,låt barnen ha en blöja på så länge det är nödvändigt.Wille började sova utan blöja på natten när han fyllde 2år av anledning att blöjan alltid var torr på morgonkvisten.
 
Jag tycker att  pottträning är ett missvisade ord,eftersom det i verkligheten inte har då mycket med träning  med utan med barnens utveckling att göra.Det ska först utvecklingsmässingen ha förmågan att hålla sig & känna när det behöver gå på pottan/toaletten.

Vi  som är med i utmaningen:

@penntrollet

cuevas.blogg.se

@bbbberg

@sweetwords